
Metodika výuky dětí
Metodika výuky dětí
Manuál dětské lyžování 2019 pro instruktory ČSLŠ (pracovní skripta)
Učební text k základnímu vedení instruktorských kurzů.
Text neprošel redakční ani jazykovou úpravou. Pracovní verze listopad 2019.
Připravili: Mgr. Jan Nohava, Mgr. Tomáš Hubený, Mgr. Martin Dostál, Jaroslav Liška
Obsah
- Základní charakteristika děti 3 - 6 let.............................................. 3
- První setkání.......................... 4
- Rozcvička................................ 4
- Seznámení s výzbrojí a výstrojí 5
- Základní pohyby na lyžích............. 6
- Nácvik bez lyží........................ 6
- Nácvik s jednou lyží na místě / v pohybu................................ 9
- Nácvik na obou lyžích na místě / v pohybu.................. 12
- Pády a vstávání.................... 15
- Výstupy................................ 16
- Jízda po spádnici a zastavení...... 17
- Jízda přímo (po spádnici), základní postoj..................... 17
- Jízda přímo v pluhu.............. 18
- Střídání klouzavého a brzdivého pluhu................... 19
- Jízda do úplného zastavení spontánně a poté na povel.. 20
- Jízda na vleku (přepravních zařízeních) - zařazujeme dle podmínek............................. 22
- Zatáčení v pluhu....................... 22
- Jednotlivý oblouk (samostatně na jednu stranu, poté na druhou stranu) do zastavení.............................. 22
- Napojované oblouky v pluhu 24
- Odstraňování přívratného postavení..................................... 28
- Jízda šikmo svahem v paralelním postavení........... 28
- Sesouvání po spádnici......... 29
- Přechod z oblouku v pluhu do jízdy šikmo svahem.............. 30
- Přechod do paralelního vedení lyží v oblouku........... 32
- Základní paralelní oblouk........... 34
- Variace paralelních oblouků....... 36
- Paralelní oblouk s přechodem do carvingového a různé poloměry oblouků............... 36
- Carvingové oblouky............. 36
- Základní carvingový oblouk.......................... 36
- Základní charakteristika děti 3 - 6 let
Popis věkové skupiny
Pro děti ve věku 3-6 let (dále jen baby) je charakteristická snížená termoregulace (snadněji prochladnou) a jízda v záklonu (v přisednutí) kvůli nedostatečně vyvinutým svalům dolních končetin a bedrokyčlostehenního svahu (iliopsoas). Není příliš vhodné nadměrně zatěžovat klouby a vazy. Hlavním projevem jsou city a emoce. Baby zaujme každá maličkost, ale pouze na krátkou dobu, jejich pozornost je nestálá (méně než 5 min). Je tedy nutné je upoutat častou obměnou cvičení, her, či jinými pomůckami. Děti kolem třetího a čtvrtého roku věku ještě nejsou zcela zvyklé být v cizím kolektivu (zvláště, když nechodí do školky - je dobré se na toto zeptat rodičů), proto je interakce mezi ostatními dětmi při skupinové výuce minimální.
Přístup instruktora
Instruktor je v případě skupiny baby spíše v roli pečovatele, který dětem pomáhá při většině úkonů a úkolů během výuky, ale i při běžných činnostech jako smrkání, oblékání, WC (instruktor muž s dětmi na pány, instruktorka žena s dětmi na dámy). Instruktor děti seznamuje s novým zimním prostředím (zima, sníh, mokro, ...), s vybavením a jeho funkčností (lyže kloužou po sněhu, ale ne po kamíncích nebo travičce, botičky drží lyže na nohou, helma je proti boulím na hlavě, ...) a rozvíjí jejich pohybové dovednosti a představivost. Instruktor využívá jasné a stručné slovní instrukce, které připodobňuje a přirovnává dětskému světu (skrč se jako trpaslík, z lyží uděláme kousek pizzy, dortíček, atd.). Je důležité, aby se instruktor snížil a na děti mluvil ze stejné výšky. Musí uzpůsobit mluvu dětem, zapojit kreativitu a představivost, neustále chválit a povzbuzovat a ukázku cvičení stále jednoduše komentovat a provézt ji až přehnaně, protože dítě z ukázky "provede polovičku". Dětem se za odměnu dávají bonbony (jíst až po skončení výuky nebo o přestávce, nikdy ne během výuky - nebezpečí zaskočení!!!). Totéž platí i o žvýkačkách, lízátkách apod. V žádném případě instruktor nesmí na děti ve věku baby mluvit a vysvětlovat jim úkoly příliš technicky a odborně! Není dobré do výuky zapojovat skupinové hry (štafety, soutěže ...), baby ještě zcela nechápou význam her a soutěží. Instruktor nesmí manipulovat s vázáním lyží.
Průběh výuky
Zjištění úrovně, věkové kategorie a počtu klientů a následné promyšlení průběhu výuky (cvičení, hry, tematika). Dětem je dobré připravit jednoduché hry a cvičení, při kterých úkolovou a herní metodou nevědomky realizují instruktorův záměr - cíl výuky. Jakmile se dítě začne nudit nebo se mu něco nelíbí, zaujme negativní postoj jak k instruktorovi, tak k výuce. Je nezbytné děti neustále chválit, povzbuzovat, zjistit jaké pohádky, postavičky či záliby mají rády a to kreativně začlenit do výuky a her. V případě dvouhodinových výuk (někdy i hodinových) je třeba zařadit přestávku od lyžování například formou hry, návštěvy zvířátek v parku, povídání pohádky či jiné aktivity. Instruktor musí sám poznat, kdy přestávku během výuky udělat (nálada dětí ve skupině je špatná, jsou unavení, atd.). Na závěr výuky nesmí nikdy instruktor zapomenout na její zhodnocení. Instruktor přiměřenou formou poví dětem, co se během výuky naučily a zapíše jim to do lyžařského deníčku nebo na helmu. Zhodnocení výuky je nutné sdělit i rodičům. Co se dítě naučilo, na co si dávat pozor, co trénovat na svahu i doma a v neposlední řadě co budou dělat, pokud přijdou příště. V případě dlouhodobých výuk je možné dětem vytisknout jejich oblíbenou postavičku jako dárek, využít ji při motivaci dítěte na další výuku, nebo dítěti dát "úkol na doma" (obrázek, vyrobit dáreček pro instruktora, ...), aby se těšilo na další výuku.
- První setkání
CO
Seznámení se s klientem. Pro baby jsou první okamžiky setkání s instruktorem - učitelem velmi důležité. Děti opouští (pro ně na dlouhou dobu) rodiče s neznámým člověkem.
KDE
Určené místo setkání (u vstupu do parku, nebo dle domluvy u vleku č. 1).
JAK
Zeptáme se na jméno, lyžařskou úroveň, zdravotní omezení, vizuálně překontrolujeme klientovu výzbroj. Zjistíme klientovo očekávání a cíle výuky. Podáme základní informace o možném průběhu výuky a konci lekce. Ověříme si, zda klient porozuměl. Nastavíme si formu komunikace, aby se v případě nejasností nebál zeptat.
Uvědomění si důležitosti prvního okamžiku! Důležitá komunikace se žákem, ale i s rodičem.
Chyby instruktora
Nezjistíme cíl, nepředstavíme se, nepodáme dostatečné informace, nenastavíme příjemné prostředí (nasazené brýle, nepodání ruky, neupravenost), pozdní příchod.
- Rozcvička
CO
Připravení organismu na fyzickou zátěž v průběhu lekce.
KDE
Rovina
JAK
Rozcvička nepředstavuje hlavní část lekce, neměli bychom ji provádět déle, než je nutné k bezpečnému připravení na výuku. V rámci první rozcvičky probíhá seznámení s lyžařskými botami, rovnovážná a koordinační cvičení bez lyží a vysvětlení základního postoje.
- Rušná část bez "běhacích" her a rychlých prudkých pohybů na úvod. Tepová frekvence by měla vzrůstat pozvolna, nikoli skokově,
- mobilizační cviky na rozhýbání a "namazání" kloubů,
- strečink s krátkou výdrží a větší intenzitou. Potřebujeme tonizovat svalstvo,
- dynamická - kontrolovaný pohyb, postupně zvětšujeme jeho rozsah (u baby musí být herní nebo tematická spíše kratší a údernější).
Typy rozcviček
- tematická rozcvička zoo - všichni dělají zvířátko, které ukazuje instruktor, nebo hádají zvířátko, které dělá instruktor (s lyžemi, bez lyží, s pomůckami),
- tematická rozcvička auto den - parkury: jedeme autem, pozor díra musíme ji překročit, pozor chodec tů-tů, kruhový objezd zatočíme, nízký tunel skrčíme se, ...),
- tematická rozcvička pirátská - kymácíme se na lodi do stran, otáčíme loď, zametáme palubu, koukáme dalekohledem, skáčeme z paluby, plaveme, vyskakujeme na souš, ... (s lyžemi, bez lyží),
- rozcvičení formou parkuru s tematikou a pohádkou (např.: kouzelný les - děti musí překonat jednotlivé překážky jako je např. jezírko, popadané stromy, propast apod., ...),
- rozcvičení formou parkuru jako jsou opičí dráhy,
- klasická rozcvička (napodobuje činnosti a dětský svět - vyskočíme pro jablíčko, zahrabeme ho do sněhu, zadupeme, letadýlko),
- taneční rozcvičení (na puštěnou hudbu - ptačí tanec, chi-chihaw,...),
- rozcvičky plné her - rybičky rybáři, je to barva barvička, cukr káva limonáda, honičky s lyžemi nebo bez, dostihy v kolečku apod.
Chyby instruktora
Nezařazení rozcvičky.
Statický strečink na začátku nebo celá statická rozcvička bez zahřátí. Nezohlednění věku, zdravotního omezení klienta a vnějších podmínek. Výběr nevhodného prostoru.
S ČÍM
Bez pomůcek, ve dvojicích.
- Seznámení s výzbrojí a výstrojí
CO
Základní pohyby a manipulace s lyžařskou výzbrojí.
KDE
Rovina.
JAK
Dbáme zvýšené opatrnosti, vše názorně předvádíme a zároveň seznamujeme děti s lyžemi a užívanou terminologií lyže - skluznice, hrany, špička, patka vázání, boty, helma, brýle, rukavice, popř. chrániče, kalhoty (nedávat je do bot).
Nošení lyží a holí
Lyže neseme v náručí jako polínko (miminko).
Lyže neseme za špičku vázání, svisle mezi paží, bokem a ramenem. Za paty vázání a špičky táhneme za sebou (jako kačenky).
Chyby instruktora a klienta
Zapomenutí vysvětlení jak pracovat s lyžemi.
Rozepnuté přeskáče (kozí nohy), helma - nezkontrolování. Nošení lyží - neukázání, nevysvětlení.
Stavění lyží špičkami dolů.
S ČÍM
Bez pomůcek - pouze lyže.
- Základní pohyby na lyžích
- Nácvik bez lyží
CO
Seznámení se s pohybem v botách, první vyzkoušení základních lyžařských dovedností - otáčení, hranění, práce s tlakem a rovnováhou.
Ukázka základního postoje (úzký, široký, nízký vysoký- ruce se snažíme mít v pohotovostním režimu a ne na kolenou)
KDE
Rovina
JAK
Parkurová dráha. Nezapomínáme, že pro baby je nejlepší názorná ukázka a v průběhu cvičení musíme dětem pomáhat (správnost cviku, podpěra)
Nejčastější chyby instruktora
Nezařazení nácviku
Nedostatečný důraz na nácvik Cvičení pouze s jednou nohou
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nezvládnutí základní chůze v botách.
Cviky na místě (snažíme se je zařazovat do rozcvičky)
Škola rovnováhy - zvedání nohy (s výdrží nebo bez, na povel), náklony dopředu a dozadu. Zanožení, přednožení, poskoky, podřepy, úklony do stran, rotační cvičení, houpeme se na vlnách (pérujeme v kolenou), letíme jako letadlo - střídání letu a přistávání, zaklepeme na kolínka a máváme sluníčku, poskakujeme jako klokánek, žabička, ski aerobic - ruce na hlavu, na bříško, v bok, na kolena¸ máváme rukama, jako ptáček křídly
Škola otáčení - otáčíme se do určitého směru a zpět. Otáčíme kolem určeného bodu "kružítkování". Nohu postavíme na mističku (kroužek, podstavec) a otáčíme, motýlek, odsouvání nohy do odvratu. Tlačení proti ruce instruktora.
Škola hranění - střídáme postavení v botách na palcové, malíkové nebo na celém chodidle. Odsouváme botu po sněhu.
Škola tlaku - sešlapujeme pedál, šlapeme zelí - střídavě zvedáme levou a pravou nohu, zvedání nohy (pata, špička celá noha).
Cviky v pohybu
Škola rovnováhy - ZOO (medvěd, klokan, čáp, úzká/široká stopa, slalom, přestoupení do jiné stopy)
Škola otáčení - otáčení kolem mety (kroužek, kužel), tak aby noha byla vždy vně (otáčíme se špičkou směrem dovnitř, patkou ven a obráceně), slalomy, zařazovat do parkurů.
Škola hranění - úkroky na celých chodidlech, na palcových a na malíkových hranách bot.
Škola tlaku - přestup ze stopy a zůstaň stát jako čáp.
Parkour - dráha kde se děti zábavnou formou seznámí s rovnovážnými cviky a cviky na rozvoj třech základních dovedností.
S ČÍM
Pomůcky k vymezení prostoru a orientaci v něm - mety, hranoly, lana, středy otáčení
- Nácvik s jednou lyží na místě / v pohybu
CO
První nasazení lyže a první pohyby na jedné lyži.
KDE
Rovina
JAK
Prvně ukážeme jak nasadit lyži, jak si očistit boty, jak odepnout lyži (často nutná pomoc, formovat do dětského světa). Učíme děti pocitu skluzu a vedeme ho k osvojení základních lyžařských dovedností - otáčení, hranění, práce s tlakem a rovnováhou.
Nejčastější chyby instruktora
Nezařazení nácviku
Nácvik pouze na jedné noze a nevyměnění na druhou Omezení nácviku pouze na "koloběžku"
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nerovnováha
nesklouzne se - návrat o krok zpět, více variací předchozích cvičení na místě
Cviky na místě
Škola rovnováhy - základní sjezdový postoj (ruce v pohotovostní poloze), zvedání lyže (špička, pata, celá), snažíme se setřást mravenečky z lyží, klouzání lyže dopředu a dozadu (střídavé/současné), poskoky, podřepy, zanožení, přednožení.
Škola otáčení - otáčíme lyži do určitého směru a zpět. Otáčíme kolem určeného bodu
"kružítkování"(přívrat i odvrat). Lyži pod chodidlem postavíme na mističku (kroužek, podstavec) a otáčíme. Do zapíchnuté hole tlačíme špičkou lyže. Tlačení do ruky instruktora, nabereme sníh na špičku lyže a odhodíme.
Škola hranění - stavíme lyži na hranu (palcová/malíková). Odsouváme lyži po sněhu (celá lyže nebo pouze patka), škrábeme sníh, hokejový brankář
Škola tlaku - sešlapujeme pedál, zvedání patky lyže, přestoupení na lyži a botu (čáp), šlapeme zelí.
Cviky v pohybu
Škola rovnováhy - děláme malé a velké kroky, chůze a klouzání vpřed jako na koloběžce, úzká/široká stopa, tunely (pohyby nahoru/dolů), přestoupení ze stopy do stopy, mávání do stran, placáky se zvířátky, základní sjezdový postoj v pohybu.
Škola otáčení - otáčení kolem mety (kroužek, kužel), tak aby noha s lyží byla vždy vně (lyže se otáčí špičkou směrem dovnitř, patkou ven), postavím lyži na metu (misku) a otáčím oběma směry sem a tam, slalom.
Škola hranění - úkroky. Chůze s lyží po ploše, chůze s lyží po hraně. Chůze s odrazem z hrany jako na bruslích, výstupy bokem, hokejový brankář.
Škola tlaku - odraz a skluz (krátké, později delší), výstupy bokem, šlapeme zelí (při chůzi)
Parkur s jednou lyží:
S ČÍM
Pomůcky k vymezení prostoru a orientaci v něm - mety, středy otáčení...
- Nácvik na obou lyžích na místě / v pohybu
CO
Navazující cvičení na dovednosti s jednou lyží.
KDE
Rovina.
JAK
S využitím her učíme děti pocitu skluzu a vedeme ho k osvojení základních lyžařských dovedností (hranění, otáčení, tlak, rovnováha). Cvičíme koordinaci, velký důraz klademe na stabilitu s využitím obou lyží.
Chyby instruktora Přeskakování prvků. Nedůsledná ukázka.
Organizace prostoru, špatný výběr místa.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nerovnováha - více variací předchozích cvičení nebo návrat o krok zpět. Křížení lyží, odjíždění - zlepšení postoje a nedostatečná rovnováha.
Nohy do x, do o - nácvik hran.
Cviky na místě
Škola rovnováhy - základní sjezdový postoj, zvedání lyže s výdrží nebo bez (na místě pochodujeme jako vojáček, dupeme jako medvěd, zvedáme lyže jako čáp), klouzání lyže dopředu a dozadu, běžíme na místě, poskoky jako zajíček, klokan, podřepy, klepání špičkou / patkou lyže do země.
Škola otáčení - otáčení přívratem (špičky k sobě, paty od sebe), otáčení odvratem (špičky od sebe a paty k sobě) kolem kužele, kroužku apod. lyží do určitého směru a zpět, otáčíme se kolem určeného
bodu "kružítkování", lyži pod chodidlem postavíme na mističku (kroužek, podstavec) a otáčíme, motýlek, odhazujeme sníh ze špičky směrem přes druhou lyži.
Škola hranění - stavíme jednu lyži na hranu (paralelně, do odvratu, do přívratu), odsouváme lyži po sněhu (celá lyže nebo pouze patka).
Škola tlaku - sešlapujeme pedál, šlapeme zelí, kymácíme se ve větru - z jedné lyže na druhou, v mírném stoji rozkročném, úkroky (doleva - doprava).
Cviky v pohybu
Škola rovnováhy - lehce děti postrčíme na rovině, chůze a klouzání vpřed jako na koloběžce, chůze - jdeme pomaloučku jako myšky, obři, trpaslíci, jdeme jako čáp, klouzavé kroky vpřed jako na běžkách, chůze po koberci - využít stoupacího koberce, jdeme jako obr/trpaslík, úzká stopa x široká stopa.
Škola otáčení - otáčení kolem mety (kroužek, kužel), obraty (přívratem-sluníčko, odvratem- kytička), otáčení špičkami lyží pod rukama (stěrače u auta), vyšlapaný oblouk.
Škola hranění - chůze odvratem (stromečkem),
postupně můžeme přidávat odraz a skluz, chůze bokem - snažíme se lyži při
odrazu postavit postavit na hranu, výstupy do mírného svahu, vyšoupaný oblouk.
Škola tlaku - jdeme jako myška-
dupeme jako medvěd, odraz a skluz (krátké, později delší), výstupy stranou -
špagetami (překračujeme tyče a jdeme vzhůru, chůze po koberci - využít
stoupacího koberce.
S ČÍM
Pomůcky k vymezení prostoru a orientaci v něm - mety, středy otáčení...
- Pády a vstávání
CO
Zásadní prvek bezpečnosti a zároveň velké usnadnění výuky ve skupině, je vědět jak upadnout v případě nouze a následně umět vstát. Zařazení pádů a vstávání je z důvodu pocitu bezpečnosti dětí. (v této fázi si pouze vyzkoušíme)
KDE
Rovina, mírný svah.
JAK
Na rovině mezi cvičením základních lyžařských dovedností. Pokračujeme i v dalších terénech. Správné provedení pádu - nedávat ruce pod tělo, snažit se padat na bok nebo hýždě. Kontrolovaný pád v případě ztráty kontroly nad jízdou na lyžích.
- správné vstávání - srovnat lyže, tělo (s pomocí druhé osoby, s pomocí instruktora)
- způsoby vstávání
o na lachtana - přes břicho
o na žirafu - ručkování dopředu a zadek nahoru
o přes dřep
Chyby instruktora
Špatná organizace nebo výběr prostoru.
Nedostatečná motivace a nevysvětlení důvodu proč zařadit pád. Nezohlednění fyzických dispozic klienta.
Malá dopomoc.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nesnaží se vstát sám - motivovat ho aby byl samostatný
Vstávání na svahu se nedaří - vysvětlit jak zahranit lyže a postavit je kolmo ke svahu.
S ČÍM
Bez pomůcek.
- Výstupy
CO
Všechny běžně využívané způsoby výstupů.
KDE
Jakýkoliv terén, prvně mírný svah, poté prudší.
JAK
Procvičíme základní druhy výstupů na mírném svahu a můžeme pokračovat i na prudších svazích. Jíž by měli být zařazeny v parkurech (nevracíme se k výstupům samostatně v případě skupinové výuky), výstup bokem
Chyby instruktora
Špatná organizace nebo výběr prostoru.
Instruktor vyvede klienty na moc prudký svah, ze kterého neví jak dolů - vysvětlit sestupování. Přeskočení výstupů a rovnou jízda na vleku.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Lyže neustále kloužou - lyže nejsou zahraněny - je potřeba se více věnovat nácviku hranění na místě
S ČÍM
Bez pomůcek
- Jízda po spádnici a zastavení
- Jízda přímo (po spádnici), základní postoj
CO
Ze základního postoje vyzkoušíme první pocit skluzu, nácvik rovnováhy při jízdě přímo.
KDE
Velmi mírný svah s dojezdem do roviny!
JAK
Od prosté jízdy vpřed s pažemi v pohotovostní poloze nebo v bok poté postupujeme k dalším rovnovážným cvičením.
Vysvětlení základního s postoje (z pohledu začátečníka) a ukázka
Lyže vedle sebe v paralelním postavení na šíři boků, kolena, kotníky i kyčelní klouby jsou pokrčeny, ruce jsou v pohotovostní poloze, stojíme na celých plochách chodidel.
Chyby instruktora
Prudký svah.
Zastavení instruktora při ukázce jiným způsobem než pluhem na rovině. Není připraven dát dopomoc nebo přehnaná dopomoc.
Instruktor bez lyží.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Úzká stopa - zařadíme poskoky, aby se klient dostal do přirozeného postoje. Záklon - snažíme se vytáhnout dopředu - rozložení váhy na celé chodidlo.
Příliš vysoký postoj - tvrdá kolena - větší snížení v kolenou - pohupování. Nestabilní horní polovina těla - pomůcka do ruky, ruce v bok.
Škola rovnováhy
- poskoky
- projíždíme brankou, tunelem
- úzká/široká stopa
- pleteme vánočku (proplétáme pomůcky mezi koleny)
- dřep a vztyk
- hlava, ramena, kolena, boty, dotýkáme se za jízdy rukama jednotlivých částí těla
- ski aerobic - ruce na hlavu, břicho, v bok, na kolena
- házení a chytání kroužků
- střídavě zvedáme levou a pravou nohu (nejprve pouze patky, celá lyže, špička, kombinace)
- zvedání lyže na znamení (povel, písknutí, mávnutí)
- šoupání lyží (proti sobě i současně obě)
- závory (předklon a záklon bez zlomení v pase pro pocit větší opory o základnu lyže)
Škola tlaku
- překračování spícího hada, lana - úkrok do stran
- utíkáme do strany - úkroky stranou za jízdy
- překračování hadice
- přestup do jiné stopy
- Parkury
S ČÍM
Dobře uchopitelné spíše menší pomůcky - kroužky, hadice,...
- Jízda přímo v pluhu
CO
Nácvik oboustranného přívratného postavení - pluhu při jízdě po spádnici pro budoucí užití k zastavení a zatáčení.
KDE
Mírný svah s dojezdem do roviny.
JAK
Postavení nohou do pluhu bez lyží a následně s lyžemi na rovině, až poté při jízdě po spádnici. Nastavit lyže do pluhu je pro některé jedince zprvu obtížné, je třeba věnovat dostatečnou pozornost základnímu nácviku.
Vysvětlení a ukázka
- Špičky lyží k sobě a paty od sebe
- Nekřížíme špičky lyží
- Kolena tlačíme dopředu a mírně dovnitř tak, aby obě lyže byly na vnitřních hranách. Pozor - kolena se nesmí nikdy spojit k sobě, jinak je pluhové postavení příliš úzké a nefunkční!!
- Ruce do pohotovostní pozice nebo v bok
- Díváme se vpřed
Cvičení zařazujeme postupně dle náročnosti
- nácvik pluhu na rovině (bez lyží s lyžemi, s poskokem, odsunem)
- jízda v pluhu
- z jízdy přímo přechod do pluhu (paralel a pluh)
Chyby instruktora
Urychlení výuky a nedostatečné zvládnutí předchozích prvků. Nedostatečná ukázka.
Zastavení jinak než v pluhu.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Křížení lyží - nácvik hranění.
Kolena příliš u sebe - dáme mezi kolena nějakou pomůcku.
Vyplošení lyží - lyže je potřeba více zahranit - dáme kolena blíž k sobě.
Přisednutí - vytáhneme se více dopředu, váhu rozložíme na celé chodidlo.
Mrtvá noha - dáme špičky lyží k sobě, vytáhnutí ruky, srovnání pánve, (na stejnou úroveň) nebo použijeme jízdu šikmo svahem s mrtvou nohou dolu.
Postoj nestabilní - zaměříme se na rovnovážná cvičení při jízdě přímo nebo na místě.
S ČÍM
Bez pomůcek popřípadě s dobře uchopitelnými pomůckami - kroužky, hadice...
Škola otáčení a hranění
- Na místě - vysouváme postupně patku jedné lyže, poté druhé a pak obě najednou,
- na místě kružítko, motýlky do sněhu, vysouvání paty ven, špička lyží do sněhu a pata ven, špička tlačí do hole,...
- sněžný pluh- prohrnování cesty.
Škola rovnováhy
- jedeme v základním sjezdovém postoji v pluhu s lanem mezi lyžemi,
- letíme jako letadlo, ruce v bok,
- z rukou si uděláme řídítka a jedeme v pluhu,
- ruce na kolena, na boty, na záda, na hlavu, zamáváme zvířátkům,...
- podjíždíme tunelem/ plácáme do míče,
- jedeme v základním sjezdovém postoji v pluhu s lanem mezi lyžemi,
- Střídání klouzavého a brzdivého pluhu
motorka.
CO
Nácvik pluhu pro regulaci rychlosti.
KDE
Mírný svah s dojezdem do roviny.
JAK
Navazujeme na předchozí zkušenosti s jízdou v pluhu. Měníme jeho velikost a míru hranění.
Popis pohybu a ukázka
- Špičky lyží k sobě a paty od sebe,
- nekřížíme špičky lyží,
- ruce v pohotovostní pozici,
- díváme se vpřed,
- jedeme přímo po spádnici,
- střídáme větší a menší pluh.
Chyby instruktora
Špatná ukázka.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Přisednutí - ruce více dopředu, pomůcka
Brždění pouze 1 nohou - jízda šikmo svahem nešikovnou nohou dolu, srovnání kolen možno i s pomůckou.
Škola otáčení a hranění
- Střídáme menší a větší pluh.
- Střídáme paralelní postavení, přes menší pluh až do velkého pluhu.
- Brzdivý pluh - odražení kroužků, pomůcek, patkami lyží.
- Taháme si za kalhoty na kolenou směrem vzhůru (zmenšujeme brzdivý pluh).
- Střídání klouzavého a brzdivého s rozšiřováním a zužováním pluhového postavení.
Škola rovnováhy
- Letíme jako letadlo.
- Z rukou si uděláme řídítka a jedeme v pluhu. (pouze řidítka / motorka).
- Ruce na kolena, na boty, na záda, na hlavu (hlava ramena kolena,...).
- Podjíždíme tunelem.
- Házení si kostkou.
- Držíme se za žížalu - jízda ve stejné rychlosti, vedle sebe nebo za sebou.
S ČÍM
Bez pomůcek popřípadě s dobře uchopitelnými pomůckami - kroužky, hadice...
- Jízda do úplného zastavení spontánně a poté na povel
CO
Nácvik zastavení v pluhu.
KDE
Mírný svah
JAK
Prvně zkoušíme zastavení na libovolném místě podle podmínek. Po zvládnutí zkoušíme zastavení na vyznačeném místě. Místa zastavení určíme např. - branou, garáží. Obměnou může být zastavení na povel (slovní, vizuální)
Popis pohybu a ukázka
- Špičky lyží k sobě a paty od sebe,
- nekřížíme špičky lyží,
- ruce v pohotovostní pozici,
- díváme se vpřed,
- jedeme po spádnici v pluhovém postavení,
- zastavíme tak, že zvýšíme míru hranění, zatlačíme více na palcovou hranu chodidla (uděláme velký, široký pluh - patky lyží roztáhneme hodně do stran, kolena zatlačíme více dovnitř (pozor na kolena úplně u sebe - pluh je neúčinný!!!),
- otáčivým pohybem dolní končetiny dostaneme patky lyží dále od sebe.
Chyby instruktora
Příliš prudký svah.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nedostatečné zahranění lyží - zkusíme odrážet pomůcky patkou lyže při jízdě. Kolena příliš u sebe - dáme mezi kolena nějakou pomůcku.
Křížení špiček - nedostatečné hranění - vrátíme se zpět a zkoušíme klouzavý a brzdivý pluh. Tvrdá kolena - zkusíme pohupování v kolenou, vertikální pohyby při jízdě přímo.
Škola otáčení a hranění
- zastavení u určité pomůcky nebo vyznačeného místa
- sbíráme smetí - rozházené kroužky, houbičky, pomůcky
- zastavení na povel u (policejní plácačky, píšťalka, semafor, garáž)
- dodržujeme příkazy semaforu - červená, zelená - střídání jízdy a zastavení
- parkujeme autem v garáži - zastavení na místě - parkur z tyčí, lyží, žížal
- zastavení v bráně
- zastavení na nečekaný povel
S ČÍM
Bez pomůcek, malé pomůcky.
- Jízda na vleku (přepravních zařízeních) - zařazujeme dle podmínek
Nekonečné lano
- zařazujeme ideálně až po nácviku zatáčení jednotlivými oblouky nebo při nácviku napojovaných oblouků v pluhu. (rozdílné je to při individuální výuce),
- vysvětlíme nástup (postavení lyží těla a úchop), jízdu (lyže stopa, co v případě pádu) a výstup (částečné puštění, odvrat a odchod).
- Zatáčení v pluhu
- Jednotlivý oblouk (samostatně na jednu stranu, poté na druhou stranu) do zastavení
CO
Jednotlivý oblouk ke svahu.
KDE
Mírný svah
JAK
Vyzkoušíme zvýšení tlaku a hranění lyže a poté otáčení lyží na místě. Pomůckami vyznačíme trasu oblouků. Pokud je možnost, přecházíme brzy k napojovaným obloukům a teprve zde dbáme na precizní zvládnutí.
Využití pomůcek (kroužky, houbičky, hadice, žížaly, slalomy...), pomocí pomůcek vyznačení jednoho oblouku doprava, doleva
Popis pohybu a ukázka:
- Z lyží uděláme pluh - přívrat,
- jedeme po spádnici přímo v pluhu,
- ruce máme v pohotovostní pozici a zatlačíme rukou na pomyslné tlačítko,
- postupně začínáme zatěžovat vnější lyži (to je ta kde tlačíme na tlačítko), a otáčet patku lyže (patka vnější lyže nám směřuje výrazněji směrem ven, špička lyže směřuje ve směru jízdy), tím nám lyže zatáčí,
- dojedeme podél vyznačené dráhy až do zastavení.
Jiný postup v případě, že se předchozí nedaří:
- Soustředíme se hlavně na otáčení lyží do určitého místa. Na místě bez lyží nebo i s lyžemi imitujeme otáčivý pohyb lyže - "kružítkování", tento pohyb přeneseme i do jízdy a soustředíme se pouze na otáčení lyží do určitého místa, např. brány.
- Kreslíme čáru - instruktor jede před žákem a kreslí holí čáru do sněhu a žák ji lyžemi maže
- Soustředíme se hlavně na uvolnění vnitřní nohy - jedeme v pluhu, oběma lyžemi "hrneme sníh" a jednou nohou přestaneme vědomě sníh hrnout.
Chyby instruktora
Špatně zvolená zatáčka.
Orientace pouze na jednu z dovedností když to klientovi nejde. Nácvik zatáčení jen na jednu stranu.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Mrtvá noha - zajistit souměrný postoj (špičky lyží k sobě, pokrčit kolena, krok zpět (cvičení na místě nebo klouzavý pluh).
Lyže se neotáčí ("zakousnutá lyže") - lyže je příliš zahraněna, nedochází k otáčení - zapojit aktivní otáčení dolní končetiny a cviky na menší hranění lyže
Rotace pouze horní polovinou těla - nefungují nohy - zlepšit práci s tlakem do lyže a otáčení.
Škola otáčení (2)
- řídíme auto, kolo - volant a řidítka a zaparkujeme do garáže,
- ukazovaní oběma špičkami na instruktora,
- kopírujeme špičkami lyží nakreslenou čáru,
- projedeme bránou (brána je postavena šikmo),
- baterka
- šipka
Škola hranění a tlaku (1)
- sněžný pluh - hrneme sníh oběma lyžemi a postupně přestaneme jednou nohou hrnout,
- zatlačíme na jednu nohu rukou a druhou si ukážeme směr jízdy,
- blinkr,
- parkury (zvířátka nad, pod, cíl placák s kočičkou atd atd...),
- tlačítko,
- poklepávání do nohy (neposedná moucha).
S ČÍM
Houbičky, kužely, barvy na sníh (sprej), štětiny, lana, malé pomůcky.
V případě nezdarů nebo u mladších dětí můžeme zvolit alternativní postup "cibulové" zatáčky.
- vyznačíme pomůckami (kužel, kroužek) bod rozjedu a dojezdu
- jízdu přímo v pluhu po spádnici mezi body ovládáme
- v polovině trasy mezi rozjezdem a dojezdem vyznačíme překážku, kterou objíždíme
- tuto překážku postupně vzdalujeme od původní trasy přímo
- můžeme použít štětiny (mrkve) a pokoušet se co nejvíce vychýlit z původní trasy (doplnit obrázkem)
- pro zatáčení používáme výše popsané postupy (otáčení špiček lyží ve směru jízdy, tlačení do vnější lyže, vypínání hranění vnitřní lyže)
- Napojované oblouky v pluhu
Výsledné zatáčení je vždy kombinací všech dovedností.
Hodinové pojetí oblouku Pedál a jeho načasování
CO
Napojované oblouky v pluhu s regulací rychlosti.
KDE
Mírný svah
JAK
Dbáme na správné provedení z pohledu ovládání rychlosti a jízdní stopy - nutné pro bezpečnost. Můžeme užít všech pomůcek s podmínkou zvýšení tlaku na vnější lyži a její otáčení.
Popis pohybu a ukázka
- Z lyží uděláme pluh - přívrat,
- jedeme po spádnici přímo v pluhu, ruce jsou v pohotovostní pozici,
- pomalu zatěžujeme vnější lyži, zatlačíme rukou na pomyslné tlačítko (na stejné straně jako zatěžujeme vnější lyži) a otáčíme patkou lyže směrem ven,
- na konci oblouku se připravíme na pedálovitou výměnu tlaku do druhé lyže,
- přestupujeme druhou lyži a otáčíme patkou druhé lyže směrem ven.
Chyby instruktora
Špatná ukázka nebo jen částečná.
Instruktor by měl ukazovat cvičení vždy nejprve popředu, později pozadu - ukázky jsou vždy zrcadlově. Takto má možnost kontrolovat provedení cvičení i jízdu klienta (skupiny).
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nezvládnutí pedálovité výměny tlaku - soustředíme se na včasné zatlačení pomyslného tlačítka v naší ruce.
Rotace horní poloviny těla - nefungují nohy - zlepšit práci s tlakem do lyže a otáčení. Neschopnost přestoupit z lyže na lyži - krok zpět - jednotlivé oblouky ke svahu
Škola otáčení
- jedeme po stopách - kopírujeme špičkou vnější lyže nakreslenou čáru nebo čáru kreslíme před špičkami lyží holemi, pomůckou
- ukazujeme špičkami lyží tam, kam chceme jet
- baterka - z pupíku si uděláme baterku pomocí měkké tyče a snažíme se ve vlnovce podjíždět paprsek, který z nás vychází. Při zavřených obloucích musí špičky lyží nejprve protnout paprsek (lyže se musí otočit jako první)
- šipka
Škola tlaku
- tlačítko - ruce stále vodorovně a zdůrazňujeme tlak na vnější nohu
- blinkr - klepeme špičkou vnitřní lyže
- přendáváme balíky z jedné strany na druhou (kroužky, kostky, ...)
- zvedáme patku, nebo celou vnitřní lyži
Škola hranění
- zkoušíme různé šířky pluhového postavení při jízdě a zjišťujeme, které postavení nám vyhovuje
Škola rovnováhy
- žížalu (tyč) před tělem držíme před tělem - televize, fotoaparát
- nadzvedávání a lehké vysunutí špičky vnitřní lyže (pozor na přehnaný záklon)
- fixace trupu - držíme pomůcku (žížala)
- rozpohybování boků - ruce v bok, vnější rukou tlačíme vnější mírně dovnitř => vnitřní bok by se měl dostat mírně vpřed (podobně jako špička vnitřní lyže)
- ruce, pomůcky před tělem - vytahujeme se co nejvíce dopředu
- plaveme prsa - vytahujeme se co nejvíce dopředu
- při jízdě přímo v pluhu se pokusit odlepit patky lyží od země (mírné poskoky)
- cvičení na místě: instruktor za špičky lyží zatáhne klienta rychle vpřed, vzad = > uvědomění si optimální polohy těla, možno zařadit do všech částí.
Různé
- různé slalomy
- Živý slalom (slalom mezi osobami)
- jízda dvojic - vedle sebe, provádíme napojované oblouky, všichni na jednu stranu na povel
- držíme se lana, kroužků, žížal, holí
- jízda dvojic a více osob - za sebou
- jízda dvojic, trojic nebo ve vláčku
- jízda se zastavením na povel (písknutí, mávnutí)
-
S ČÍM
Pestrá paleta pomůcek
- Odstraňování přívratného postavení
Cílem této kapitoly je zvládnutí přechodu od přívratného vedení lyží do paralelního vedení lyží.
- Jízda šikmo svahem v paralelním postavení
CO
Uvedení lyží do paralelního postavení a postavení lyží na hrany při traverzu šikmo svahem s důrazem na základní sjezdový postoj v paralelním postavení lyží. Všechna cvičení provádíme aktivně především celou nohou s cílem dostat lyže do paralelního postavení.
KDE
Mírný svah.
JAK
Instruktor v této fázi učí základní sjezdový postoj a postavení lyží z plochy na hrany.
Popis základního sjezdového postoje:
- Lyže jsou vedle sebe paralelně,
- váha na celých chodidlech,
- mírně pokrčíme kolena, kyčle i kotníky
- ruce přirozeně podél těla, mírně pokrčeny v loktech, dlaněmi směrem dolů (pohotovostní postoj),
- trup je mírně nakloněn vpřed (pozor na vysazení hýždě nebo na přehnané ohnutí zad!).
Popis pohybu a ukázka
Vyjedeme v základním sjezdovém postoji šikmo svahem, kolena tlačíme ke svahu.
Chyby instruktora
Špatný výběr místa
Nezdůraznění bezpečnosti při provádění jízdy šikmo svahem
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Lyže nám nejedou v požadovaném směru, smýkají se - nedostatečné hranění lyží - na místě vyzkoušíme přiklonění kolen ke svahu
Škola hranění
- na místě - hladíme sníh hranou, plochou horní lyže (škrábání a hlazení sněhu)
- na místě - přikláníme kolena ke svahu (stavíme lyže z plochy na hranu)
- úzký průjezd mezi tyčemi, mezi lany
Škola tlaku a rovnováhy
- zvedáme patku horní lyže (pozor na záklon, paže v upažení - letadlo nebo v pohotovostní pozici)
- dupneme si patkou lyže
- děláme podřepy za jízdy, ruce v bok nebo na ramenou
- poskakujeme nebo se pohupujeme za jízdy
- "běžíme" za jízdy (střídavě zvedáme na krátký čas horní a spodní lyži)
- přestupujeme do horní stopy a potom do spodní stopy
- děláme medvěda - kymácíme se z jedné na druhou lyži, při jízdě v široké stopě (nohy nekrčíme, ale kymácíme se na téměř napnutých nohách)
- dáváme pomůcky (kroužky, volanty, žížaly) kolem kolen
dotýkáme se různých částí těla - hlava, ramena, kolena, boty + případný výskok
Nutné klienty upozornit na bezpečnost při traverzu sjezdovky - Dáváme pozor, zda nekřížíme stopu shora jedoucím lyžařům! FIS pravidla bod 5.
S ČÍM
Bez pomůcek, drobné pomůcky, hole.
- Sesouvání po spádnici
CO
Snaha postavit lyže z plochy na hranu, tak aby se nám sesouvaly po spádnici, později šikmo svahem
KDE
Střední svah, upravená sjezdovka.
JAK
Při stoji kolmo na spádnici povolíme naklopení lyží z hran více na plochy pohybem kotníků a kolen ze svahu. Rychlost sesouvání ovlivníme odkloněním kolen směrem ze svahu - mírou hranění. Těžiště je mezi lyžemi, ramena směřují shodným směrem jako lyže.
Sesouvání a jeho modifikace je možné zařazovat i v dalším průběhu výuky pro rozvoj pocitu "plocha / hrana".
Popis pohybu a ukázka
- pohybem kolen a kotníků překlopíme lyže z hran na plochu
- lyže se překlopí na plochu a začnou se sunout ze svahu
- suneme se dolů ze svahu, ideálně kolmo, uhlazujeme sníh jako rolba
- zastavíme přiklopením kolen zpět ke svahu - postavením lyží na hrany
Chyby instruktora
Špatný výběr sklonu svahu - moc mírný svah
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Lyže se nesesouvají - jsou postaveny na hranách - lyže musíme překlopit až na jejich plochu
Lyže nesesouvají v požadovaném směru - špatná poloha těžiště - těžiště musíme posunout vpřed/vzad
Naklonění trupu ke svahu (strach) - vyzkoušení hranění na rovině, srovnání trupu.
Škola hranění - cvičení obměňujeme postupně dle náročnosti:
- sesouvání po spádnici
- sesouvání šikmo svahem směrem vpřed těžiště posunuto vpřed
- sesouvání šikmo svahem směrem vzad těžiště posunuto vzad
- padající list - střídavě sesouváme dopředu a dozadu
- kombinace jízdy šikmo svahem a sesouvání
S ČÍM
Nudle, hole, hadice, tyče
Jízda na vleku (přepravních zařízeních) - zařazujeme dle podmínek, rozlišujeme individuální a skupinovou výuku
Poma/Kotva
- Zařazujeme ideálně až po nácviku zatáčení jednotlivými oblouky nebo při nácviku napojovaných oblouků v pluhu.
- Před první jízdou si vyzkoušíme, jakým způsobem chytáme tyč unašeče a jak taková jízda vypadá.
- Vysvětlíme nástup, jízdu a výstup.
- Přechod z oblouku v pluhu do jízdy šikmo svahem
CO
Jedná se o kombinaci jízdy šikmo svahem a napojovaných oblouků v pluhu. Dochází k paralelnímu postavení při traverzu šikmo svahem mezi jednotlivými oblouky. Před obloukem uvedeme lyže do pluhu a celý oblouk v něm projedeme.
KDE
Mírný svah.
JAK
Cvičení instruktor vždy nejprve předvede, jednoduše vysvětlí a poté ukazuje a komentuje, co má klient dělat.
Popis pohybu a ukázka
- Jedeme šikmo svahem v paralelním postavení,
- před obloukem si přibrzdíme pluhem,
- začneme přenášet váhu na levou/pravou lyži a začneme otáčet lyžemi požadovaným směrem,
- zatočíme v pluhu,
- na konci oblouku dáme lyže k sobě do paralelního postavení.
Chyby instruktora
Instruktor při nácviku využívá celou šířku sjezdovky. Instruktor ujíždí klientovi.
Nezařazení cvičení pro srovnání lyží do paralelního postavení mezi oblouky, když to klienti nezvládají bez cvičení.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Nedochází ke sjetí lyží při jízdě šikmo svahem - lyže jsou postaveny na vnitřních hranách - lyže se snažíme uvolnit z vnitřních hran výskokem, poskoky nebo pohupováním. Můžeme uvolňovat pouze jednu lyži jejím přizvednutím (celé lyže nebo jen patky).
Cvičení
- využíváme kombinace cvičení z jízdy šikmo v paralelním postavení (zvedání jedné lyže nebo výskoky, poskoky, pohupování) a jízdy v pluhu - viz cvičení výše
- hrajeme basketbal - driblujeme na vnější straně v průběhu oblouku a házíme na koš s výskokem při výjezdu z oblouku (pozor aby nedocházelo k vyklánění trupu ven)
- postupně rozfázujeme oblouk na signály
- lyžařská gymnastika (bez pomůcek, s pomůckami) - na povely (písknutí, tlesknutí) střídání pluhu a paralelního postavení
- živý slalom
S ČÍM
nudle, tyče
- Přechod do paralelního vedení lyží v oblouku
CO
Přechodový prvek, ve kterém se snažíme, abychom se dostali z přívratného postavení v průběhu zatáčení, do paralelního vedení lyží po celou dobu.
KDE
Mírný až střední svah.
JAK
Výraznějším zatížením vnější lyže a současným odlehčením (uvolněním) lyže vnitřní, dochází k tomu, že přívratné postavení již není třeba tak široké a lyže se samy sjíždějí do paralelního postavení. Postupně se snažíme sjíždět lyže co nejdříve, k tomu nám napomáhá i větší rychlosti kterou využíváme.
Popis pohybu a ukázka:
- Základní sjezdový postoj,
- jedeme šikmo svahem v paralelním postavení,
- pro zatáčení dle potřeby využijeme přibrzdění oboustranným nebo jednostranným přívratem,
- výrazně přeneseme váhu na vnější (horní) lyži a zároveň s ní otáčíme (pedál),
- lyže se nám otáčí, stále tlačíme na vnější lyži, vnitřní lyži uvolňujeme (odlehčujeme) a zároveň ji stavíme z vnitřní hrany na plochu (přenesení váhy na vnější a uvolnění vnitřní lyže nazýváme pedálem),
- lyže se nám automaticky samy sjíždějí do paralelního postavení,
- usnadnění zahájení paralelního oblouku (ťapání, šoupání, poskakování).
Chyby instruktora
Instruktor lpí na sjetí lyží až na konci oblouku a ne dříve.
Nejčastější chyby klienta a jejich náprava
Lyže se nesjíždějí - nezvládnutí pedálu (zatížení vnější a uvolnění vnitřní) v inicializační fázi - zařadit cvičení na uvolnění vnitřní nohy (překlopení vnitřní lyže na plochu, tahání za nohavici apod.).
Rotace trupu - viz. výše - nezvládnutí pedálu, nezvládnutí vedení lyží - připomenutí zatáčení v pluhu bez rotace (otáčení, tlak) Cvičení na fixaci trupu
Škola tlaku a hranění - cvičení na uvolnění vnitřní lyže - postavení lyže z hrany na plochu
- vnitřním kolenem tlačíme do vnitřní ruky, která je na vnější straně vnitřního kolene
- taháme vnitřní nohu za kalhoty nahoru
- aktivně předsouváme mírně vnitřní nohu
- blinkr - podupáváme patkou vnitřní lyže
Škola tlaku
- v oblouku zvedáme vnitřní lyži
- přestoupení do vyšší stopy a vyjetí oblouku
- klouzání (šoupání) - alespoň do začátku oblouku
- ťapání lyžemi (pochodován) - alespoň do začátku oblouku
- poskakování - bez počítání, později na určitý počet skoků
- oblouk odšlapeme
- kymácíme se ve větru, dupeme jako medvědi (důležitý přenos váhy, přestoupení z lyže na lyži před zahájením zatáčení)
Vedení lyží v oblouku
- blinkr - přizvedneme patku vnitřní lyže opakovaně
- ťukneme lyžemi o sebe a vrátíme vnitřní zpět do širší stopy
Škola otáčení
- girlandy šikmo svahem
- klouzání (šoupání) - alespoň do začátku oblouku
- ťapání lyžemi (pochodován) - alespoň do začátku oblouku
- hůlky před sebe a zajíždět lyžemi pod vnitřní ruku
- baterka - lyže musí podjet baterku (hůlku) jako první
- šipka z holí - utvoříme z holí šipku vodorovně před tělem a při otevřenějších obloucích podjíždíme šipku (šipka musí směřovat neustále dolů z kopce)
- hole na boky (hlídám směřování přes špičku vnější lyže)
Škola rovnováhy
- ruce předpaženy s výraznějším náklonem trupu (pozor na nežádoucí propnutí nohou v kolenou)
- přizvednutí patky vnitřní lyže v průběhu oblouku
- snažíme se aktivně "zasunout" lyže vzad
- jízda s nudlí před tělem v mírné protirotaci, vytáhnout se co nejdále za holemi, provádět při otevřenějších obloucích
- jízda s holemi či pomůckami v bok, na ramenech, za zády
- šipka z holí - utvoříme z holí šipku před tělem a při otevřenějších obloucích musí šipka směřovat neustále dolů z kopce
S ČÍM
Bez pomůcek, s nudlemi
- Základní paralelní oblouk
CO
Oblouk, který by měl být prvním větším cílem výuky. Je realizován především plynulým tlakem do lyží s pedálovou výměnou, přikloněním kolen a pánve dovnitř budoucího oblouku a otáčivým pohybem lyží.
KDE
Mírný svah
JAK
Nacvičujeme po zvládnutí cvičení odbourávající přívratné postavení. V této fázi výuky je již vhodné zapojit synchronizaci s prací holí. První cvičení však probíhají bez synchronizace.
Popis pohybu a ukázka:
- Základní sjezdový postoj,
- jedeme šikmo svahem, přenášíme váhu na budoucí vnější lyži za pomoci pedálu,
- kolena a bok vkláníme dovnitř oblouku,
- přidáváme otáčení lyží zamýšleným směrem,
- zatočíme delším otevřeným obloukem,
- při výjezdu oblouku se opět plynule vracíme do výchozího postavení.
Chyby instruktora
Špatná ukázka.
Instruktor neodhalí příčinu problému, řeší pouze důsledek.
Zařazení paralelních oblouků bez předchozích přípravných cvičení ¨
- cvičení posun čápa
- výměnu provést mezi 5-6 (spíš k 5)
Nejčastější chyby a jejich náprava
Lyže jsou v přívratném postavení - podupáváme nebo poskakujeme v úvodu oblouku popř. i celý oblouk. Cvičení na přenos váhy - zatěžujeme aktivně vnější lyži, popř. odlehčujeme vnitřní.
Úkol: Postavíme branky z kloboučků, tak aby se dalo projet pouze jednou lyží. Vnitřní nohu zvedneme nad klobouček.
Lyžař je vzadu - zatahování lyží pod tělo. Úkol: Při zatažení lyží zatlač do jazyků bot.
Lyžař zatáčí horní polovinou těla - nefunguje přenos tlaku na vnější nohu, popř. i otáčení lyže. Úkol: Uděláme si baterku a podjíždíme paprsek ve vlnovce.
Lyžař jede otevřené a dlouhé oblouky - nedochází k aktivnímu otáčení lyží, přenosu tlaku na vnější lyži a nedostatečné hranění.
Úkol: Vyjíždíme jednotlivé oblouky až do vrstevnice, poté je napojíme.
Škola hranění
- na místě - přetahování ve dvojicích (simulace vnitřního a vnějšího prostředí),
- girlanda šikmo svahem se zatížením - při jízdě šikmo svahem přibržďujeme patkami lyží hokejové zastavení,
- frajerský skluz - obdoba hokejového zastavení, jen úplně nezastavíme, ale necháme lyže klouzat dále po spádnici,
- oblouk odšlapeme,
- zaječí skok - zastavení na1krát, 2krát, 3krát,... (první přibrždění je lehké a zastavíme až při druhém brždění,
- vyskákání ke svahu a přes spádnici (načasování).
Škola otáčení
- (nudli) před sebe a zajíždět lyžemi pod vnitřní ruku
- baterka - lyže musí podjet baterku (nudli) jako první
- šipka z holí - utvoříme z holí šipku vodorovně před tělem a při otevřenějších obloucích podjíždíme šipku (šipka musí směřovat neustále dolů z kopce)
- hole na boky (hlídám směřování přes špičku vnější lyže)
- hůlky přiložím k bokům (pánvi) zepředu (hlídám rovnoběžnost holí s osou špiček lyží, osou ramen..)
- dva lyžaři na místě proti sobě namíří na sebe břichem a pouze lyže otočí (odšlapou) do jiného směru
Škola tlaku
- blinkr - poklepáváme špičkou vnitřní lyže
- motorka - dupeme v oblouku vnitřní lyží, jako když startujeme motorku
- čůráme jako pejsek - přizvedneme vnitřní
- čapí oblouk - Jízda po vnější lyži s přizvednutou patkou vnitřní lyže
- Krátká a dlouhá noha - na začátku iniciační fáze začínáme uvolňovat vnější lyži (ta se postupně stává vnitřní) a postupně jí krčím pod sebe. Zároveň s probíhajícím krčením vnitřní se natahuje vnější noha
- tlačítko (pod palcem, možná pomoc pouze vnější ruky jinak je tělo vodorovně)
- napojované otevřené oblouky s přizvednutím vnitřní lyže
- přestoupení do vyšší stopy a vyjetí oblouku
- pochodování - v celém oblouku
- poskakování - na určitý počet skoků
- oblouk odšlapeme
- pedálování - jako jízda na kole (kratší noha uvnitř)
Škola rovnováhy
- ruce předpaženy s výraznějším náklonem trupu vpřed
- ruce před tělem drží pomůcku, pomůcky rovnoběžně s rameny
- přizvednutí patky vnitřní lyže
- aktivní zasunutí lyží vzad pod tělo
- změna stopy z výskoku
Různé
- mírná vlnovka na mírném svahu s plynulým otáčením a pedálem
- střídáme střední a dlouhé otevřené, později zavřenější oblouky (zavřené oblouky jsou pro náročnější)
- oblouk vyjedeme na počítání - plynule se snižujeme a plynule se zvedáme - jako když se houpeme na vlnách
- na mírném svahu ve velmi pomalé rychlosti pojedeme paralelní oblouky (kombinace směrování a tlaku)
- kovbojský oblouk - v širší stopě - stoj na celých chodidlech a otáčíme lyžemi ve směru budoucí jízdy
- Variace paralelních oblouků
- Paralelní oblouk s přechodem do carvingového a různé poloměry oblouků
CO
Oblouk, při kterém se budeme snažit postupně eliminovat smyk lyží, který nám povede k jízdě po hranách.
KDE
Mírný svah - širší přehledná sjezdovka pro nácvik, později červená sjezdovka.
JAK
Po zvládnutí cvičení, při kterých klient pozná rozdíl mezi vedením lyží smykem a po hranách. Začínám od delších oblouků, které postupně jezdíme ve větší rychlosti a následně se je snažíme zkracovat.
Popis pohybu a ukázka:
- Jedeme základní paralelní oblouky, tak jak je známe,
- jakmile to bude možné (budeme se cítit bezpečně) zmenšíme otáčení lyží, a necháme se vyvést po hranách.
Chyby instruktora
Špatný výběr místa, příliš prudký svah. Příliš vysoká rychlost - ujíždí klientovi.
Nejčastější chyby a jejich náprava
Lyže nejedou po hranách - lyže se neustále aktivně otáčejí - zařadit cvičení na procítění, kdy jsou lyže na hranách, a kdy jsou ve smyku.
Škola hranění
- jízda šikmo svahem - střídání jízdy po hranách a plochách lyží,
- jízda šikmo svahem po hranách - ruce v základním sjezdovém postoji, v pohotovostní pozici, na kolenou apod.,
- jednotlivý oblouk ze spádnice ke svahu - ruce v základním sjezdovém postoji, v pohotovostní pozici, na kolenou apod.
Škola tlaku
- při jízdě ve vlnovce tlačíme střídavě na bříško palce
- Carvingové oblouky
Jsou oblouky jeté převážně po hranách s minimálním podílem smyku. Pro naše potřeby rozlišujeme dva oblouky:
Základní carvingový oblouk - je oblouk jetý většinu času po hranách. V některých fázích může docházet k určitému podílu smyku. Snahou je však tento smyk eliminovat. Většina pohybů je plynulá. Prací s tlakem a hraněním využíváme bočního krojení lyže.
Race carvingový oblouk - je již dynamičtější forma jízdy, při které dochází k minimálnímu podílu smyku.
- Základní carvingový oblouk
CO
Základní provedení carvingového oblouku, které je charakteristické vkloněním kotníků, kolen a boku směrem dovnitř tvořeného oblouku. Dochází k lehkému kompenzačnímu odklonu (angulaci), která je ovlivněna intenzitou tlaku a zahraněním vnější lyží. Lyže vedeme po hranách a snažíme se o eliminaci otáčení a následného smyku, který je však z počátku větší z důvodu kontroly rychlosti a postupně se dostáváme k blíže k čistému provedení po hranách bez podílu smyku ve větší rychlosti úměrně schopnostem lyžaře.
KDE
Mírný svah, traverzy na strmějším svahu
JAK
Navazujeme na předchozí snahu o eliminaci smyku. Zapojujeme cvičení na místě, při ideálních podmínkách (mírném širokém, upraveném svahu), postupujeme cestou přes carvingovou vlnovku až k napojovaným obloukům, pokud ne, můžeme využít způsob přes jednotlivé oblouky z jízdy šikmo svahem ke svahu poté k překonání spádnice.
Popis pohybu a ukázka
- Ze základního sjezdového postoje se rozjedeme po spádnici,
- pomalu nakloníme lyže na hrany a samy začínají díky podélnému krojení zatáčet,
- vyjíždíme velký oblouk, pokud vše provedeme správně, zůstanou za námi ve sněhu vyříznuté dvě rovnoběžné koleje,
- překlápíme lyže plynule na druhou stranu a vyjíždíme oblouk na opačnou stranu.
Chyby instruktora
Špatný výběr místa.
Nepřiměřené urychlení výuky vzhledem k dovednostem klienta
Nejčastější chyby a jejich náprava
Lyže nejedou po hranách - lyže se neustále aktivně otáčejí - zařadit cvičení na procítění, kdy jsou lyže na hranách a kdy jsou ve smyku.
Výrazně předsunutá vnitřní lyže - nesprávná práce s tlakem do vnější lyže - cvičení na přenos váhy na vnější lyži.
Áčkové postavení nohou - lyže nejsou stejně zahraněny - cvičení na společnou práci nohou v bočním směru.
Lyžař je vzadu - váha není rovnoměrně rozložena na celých chodidlech - cvičení na vyvážený postoj. Vklonění celého těla do oblouku - není zatížena vnější lyže - soustředíme se na práci s tlakem na vnější lyži.
Příliš úzká/široká stopa - neoptimální postoj - zařadíme cvičení na vyváženější postoj.
Škola hranění
Nácvik na místě
Překlápíme lyže z jejich ploch na hrany bez opory, s oporou s dopomocí dalších žáků, ti musí být váhově a silově vyrovnaní!
Na místě - přetahování ve dvojicích (simulace vnitřního a vnějšího prostředí)
Oblouk ke svahu z rozjezdu šikmo svahem
- Střídání jízdy po hranách a plochách lyží.
- Jízda po hranách s možností - ruce na kolenou, ruce před tělem, ruce v pěst mezi kolena, ruce zkřížené na prsou, race-carvingové letadlo, vnější paže tlačí na vnitřní koleno, ruce v bok,
- Jízda šikmo po hranách a zpět ve stejných kolejích - couváme.
- Vějíř - postupně zrychluji rozjezdy blíž ke spádnici
- Odšlapování ke svahu
Oblouk ke svahu z rozjezdu ze spádnice
- Ruce na kolenou, ruce před tělem, ruce v pěsti mezi kolena, ruce zkřížené na prsou, race- carvingové letadlo, vnější paže tlačí na vnitřní koleno, ruce v bok, zvedání vnitřní (horní) lyže - pro pokročilejší.
- Odšlapování
Oblouky přes spádnici (jeden a půl oblouk)
Ruce na kolenou, ruce před tělem, ruce v pěst mezi kolena, ruce zkřížené na prsou, race-carvingové letadlo, vnější paže tlačí na vnitřní koleno, ruce v bok
Carvingová vlnovka
- Mírná vlnovka, později výraznější.
- Nejprve se snažíme o to, aby jela čistě po hraně vnější lyže - tlak bříška palce vnější nohy do podložky.
- Bruslení do vlnovky přes spádnici na mírném svahu.
- Později oblouky zvýrazňujeme a vkláníme do oblouku obě kolena a vnitřní bok => obě lyže jedou po hranách.
Carvingové navazované oblouky
- Jezdíme navazované oblouky nejprve na mírnějších sjezdovkách v otevřených a delších variantách, později oblouky více zavíráme, zmenšujeme a jezdíme i na prudších svazích
- Stavíme lyže více na hrany za pomocí vklánění kolen a boku směrem do oblouku (s rukama, bez).
- Vnější paže tlačí do vnitřního kolene.
- Oblouky s přestoupením s postavením vyšší lyže na vnitřní hranu
Škola tlaku
- Krátká a dlouhá noha - na začátku iniciační fáze začínáme uvolňovat vnější lyži (ta se postupně stává vnitřní) a postupně jí krčím pod sebe. Zároveň s probíhajícím krčením vnitřní se natahuje vnější noha.
- Pedálovitá výměna tlaku - obdoba krátké a dlouhé. Soustředíme se na aktivní tlak do vnější nohy/lyže.
- Race-carvingové letadlo s holemi, bez holí - vnější rukou tlačíme na pomyslné tlačítko, které máme mezi vnější rukou a vnější nohou.
- Jízda po vnější lyži.
- Hřbet vnější ruky na vnitřní půlku hýždě, vnitřní ruka směřuje šikmo vpřed (soustředíme se na aktivní tlak na vnější lyži)
- Kreslíme čáry vnější holí (na vnější straně oblouku).
Škola rovnováhy
- Pozor na "toporné přepadávání" celého těla vpřed, kolena musí zůstat pokrčená, ve výrazném "nákleku" dopředu vytahujeme zejména trup, který se ohýbá ("láme") v pase.
- Ruce před tělem s holemi, bez holí.
- Jízda až do spadnutí - trup musí neustále směřovat do strany a vpřed.
- Jízda na supermana, pianistu.
- Přendávání hole (holí) za tělem
- Quatro - hole držíme pevně v rukou (palci směrem k hrotům) dále od těla a kreslíme s nimi čáry (zůstanou za námi 4 koleje).